ллл Terug naar ZOAB Home

28-08-2015 Gang(boord) van zaken (update)

De ZOAB. Het bestuur van de ZOAB is iedere dag op de achtergrond bezig met de algemene belangen van de woonboot bewoners. Maar wat doen ze nu eigenlijk? En waar betaal je contributie voor?
Het bestuur van de ZOAB en de vrijwilligers werken hard aan diverse items. Niet alleen lokaal in Rotterdam, maar ook in de Rotterdamse politiek en gemeente, maar ook op landelijk niveau. Anders gezegd: De ZOAB is actief in Rotterdam en de rest van Nederland namens de LWO en aanwezig in Politiek Den Haag. Hieronder een klein verslag van wat de ZOAB de afgelopen periode gedaan heeft, voor elkaar heeft gekregen en waar ze mee bezig zijn.

Foto: Bestuursvergadering

- Hard Varen.
Al jaren een doorn in het oog van de bewoners: Hard varende schepen in de kanalen. De ZOAB is in gesprek gegaan met de Gemeente Rotterdam en de Port Of Rotterdam om te kijken wat er gezamenlijk aan gedaan kan worden. Er is gekozen voor duidelijke signalering in de vorm van borden op verschillende plaatsen in het Schie-Schie Kanaal en het Noorderkanaal. inmiddels zijn de borden op meerdere plaatsen geplaatst . Een bord 6km en een bord vermijd golfslag.
Zie ook het artikel: http://www.zoabrotterdam.nl/archief/20150210/borden.htm

- Liggeld of Precario
Zo betaalde de bewoners jarenlang een bedrag per maand aan het OBR (Ontwikkeling Bedrijf Rotterdam) zonder problemen en zonder opmerkingen. Totdat door samenvoegingen en reorganisatie bij de Gemeente Rotterdam het liggeld bij een andere afdeling kwam te liggen. Hierna is het Precario gaan heten. Iets waar de ZOAB het niet mee eens was en is. Liggeld is geen openbare belasting die veelal geheven wordt voor publieke ruimtes die in gebruikt zijn genomen. De ZOAB is in gesprek gegaan met de Gemeente Rotterdam en inmiddels mogen wij weer spreken van Liggeld echter, de betalingen met betrekking tot het liggeld is de ZOAB het nog niet eens. De ZOAB strijd voor een maandelijks bedrag per 12 maanden. En niet een zogenaamde "betalingsregeling" maar een duidelijk vast bedrag per maand. Wordt vervolgd....
Zie ook artikel: http://www.zoabrotterdam.nl/archief/20150723/liggeld.htm

- Bestemmingsplannen
De ZOAB houd alles in de gaten als het gaat om de bestemmingsplannen. De ZOAB houd dit niet alleen in de gaten maar bezoekt ook de bijeenkomsten en kennisgevingen over de planstatus en de wijzigingen in die bestemmingsplannen. Staan de woonboten er wel in? Welke omschrijving staat erbij. Staat dat er niet dan stuurt het bestuur van de ZOAB een wijziging in en ziet er op dat het dan ook juist gewijzigd wordt. Op deze manier bent u als bewoner verzekerd van een ligplaats met alle rechten en plichten die daarbij horen zoals een ligplaats vergunning.
Zie ook artikel: http://www.zoabrotterdam.nl/archief/20150120/bestemmingsplan-overschie.htm

- LWO (Landelijke Woonboten Organisatie)
De ZOAB heeft nauw contact met de LWO. Sinds kort is het bestuur van de ZOAB ook deels aanwezig in het bestuur van de LWO. Op deze manier kan de ZOAB ook Landelijk mee besturen als het gaat om de woonboot belangen te behartigen.
zie ook artikel: http://www.zoabrotterdam.nl/archief/20150609/zienswijze-lwo.htm

- Den Haag
Voor vele een ver-van-hun-bed-show. Politiek Den Haag. Ook de ZOAB is aanwezig in persoon in Den Haag. Naast het lobbyen ook aanwezig als het gaat om landelijke wetten. De aanwezigheid op verschillende ministeries kan hierbij niet ontbreken. Hiermee hoopt de ZOAB invloed uit te kunnen oefenen op de Wet Wonen van Minister Blok waarin de woonboten vallen onder het Bouw Besluit. Het Bouw Besluit beslaat honderden regels en wetten waar een woonboot aan moet voldoen, zoals een huis aan de wal. Deze wet is definitief maar op inhoud is nog niet alles gedefinieerd. De ZOAB hoopt hiermee dat het Bouw Besluit (een Woonboot is een Bouw werk) in die mate word ingevoerd dat wonen op het water niet onmogelijk wordt. Ook dit onderwerp word vervolgd, en blijft op de agenda van de ZOAB staan.

- ZOAB bestuur
Naast de grote agenda punten als Bouw Besluit, Wet WABO, Precario, Liggeld en bestemmingsplannen heeft de ZOAB zich ook met meerdere kleinere items bezig gehouden. Afgelopen jaar waren de verkiezingen voor de waterschappen. Dit agendapunt staat nog open omdat er bij de verkiezingen onduidelijkheden zijn gekomen waar de kanaalweg, gordelpad (tot aan de bergsluis) toe behoren. Is dat Delfland of Schieland. Hierdoor hebben de bewoners nog steeds geen rekening ontvangen van de waterschappen. Daarnaast zaken als Roerende Zaak belasting houd de ZOAB nog steeds in de gaten. Maar ook de rekeningen die de structureel te laat verstuurd worden door de gemeente Rotterdam.

De ZOAB is op de goede weg, maar voordat alles in goede banen is geleid zal er nog heel wat water door de Maas moeten stromen eer de ZOAB het rustig aan kan doen. De ZOAB blijft alles in de gaten houden en praat dan ook graag met de bewoners en leden van de vereniging. Heeft u een vraag of iets te melden, of gaat het niet goed met de rekeningen die de gemeente verstuurd of andere uitdagingen die van algemeen belang zijn? Neem dan contact op met de ZOAB. ook als u twijfelt of het wel iets voor de ZOAB is. Meld het ons. Wij horen het graag van u.

- Bestuur ZOAB  -

ллл Terug naar ZOAB Home

й 2013 Vereniging ZOAB Rotterdam | lid worden | Opzeggen | Contact | Privacy Beleid |