18-03-2014
Dinsdag 18 maart heeft de RPA5 (rubberboot) van
het havenbedrijf een tweede inspectie ronde gehouden in het
Schie-Schie kanaal tot en met de Bergsluis. De medewerkers
controleerde hoofdzakelijk op "gezonken" bootjes en
jachten (3 stuks). Met de eigenaren die aanwezig waren is
contact opgenomen om de boten op korte termijn te bergen.
Een deel van de ronde is Frank Hensen meegevaren waarop ook
de borden met 6 erop werden geïnspecteerd. En het
Havenbedrijf de nodige informatie kon verschaffen omtrent de
problematiek in het kanaal. Een opvallend detail was dat er
bij de Bergsluis geen informatie borden geplaatst waren en
dat het bord met 6 bij de Jonkersbrug (begin van het kanaal
thv de gevangenis de Schie), helemaal ontbrak. Dit wordt
opgepakt door het Havenbedrijf en de gemeente Rotterdam.
17-03-2014 Inspectie vaarwater en borden
Maandag 17 maart heeft de RIB (rubberboot) van
het havenbedrijf een inspectie ronde gehouden in het kanaal.
De medewerkers van het havenbedrijf hebben alle borden, zelf
gemaakte borden en markeringen gefotografeerd en in kaart
gebracht. Wanneer alles in kaart is gebracht zal de gemeente
icm het Havenbedrijf bekijken waar nieuwe officiele borden
geplaatst zullen worden. Wordt vervolgd.....
06-03-2014 Gesprek Gemeente &
Havenbedrijf
Donderdag 6 maart 2014 heeft de ZOAB
een gesprek gehad met het havenbedrijf en de gemeente over
de 'veiligheid' van het vaarwater en de inrichting
daarvan. De vraag was simpel: Bij wie moeten we zijn met
klachten over snelvarende boten?
Een simpele vraag die erg lastig te beantwoorden is. Met
diverse brieven naar de gemeente, Hoogheemraadschappen,
Havenbedrijf en de Provincie is er na een periode van
onduidelijkheid, het dialoog gestart.
De gemeente zal kijken in combinatie met het Havenbedrijf
(Rijkswaterstaat en de Hoogheemraadschappen) waar een begin
gemaakt kan worden aan de bewustwording van het (hard)varen.
Er zijn diverse mogelijkheden geopperd waaronder het
plaatsen van officiële borden met 6 erop. Ook zal gekeken
worden of de sluiswachter een rol kan spelen in dit verhaal.
Wordt vervolgd..........
11-09-2013
Snelvarende schepen
De zomer is bijna ten einde en ook het vaar seizoen. Ook het
afgelopen zomer seizoen zijn er weer vollop klachten geweest
over (te) snel varende schepen of te grote hekgolven die
schade
|
|
|
A.18 - Einde van het
vaarweggedeelte waar door snelle motorboten zonder
beperking van de snelheid mag
worden gevaren |
A.9 Verboden
hinderlijke waterbeweging
of te veroorzaken.
(artikel 6.20, lid 1 onder e) |
B.6 Verplichting de
vaarsnelheid te beperken, zoals is aangegeven (in
km/u) |
De afgelopen zomer van 2013 zijn er weer diverse
klachten, scheldpartijen geweest. Maar ook diverse
telefoontjes naar de autoriteiten zoals de Politie, Port of
Rotterdam, Sluizen en brugwachters. Als bewoner op het
water heb je te maken met waterweg gebruikers die het
allemaal niet zo nauw nemen met de regels en ook niet de
kennis hebben van het varen met alle gevolgen van dien. In
de kanalen van Rotterdam geld een plaatselijke uitzondering
op de maximale snelheid. Normaal mag men maximaal 20km/h
varen tenzij anders aangegeven. Bij ons in de kanalen is dat
maximaal 6. Hoezeer wij dat allemaal aangeven zal dit niet
door iedereen nageleefd worden.
Rederij ’t Smidtje in Amsterdam die o.a. rondvaarten
organiseert door de grachten van Amsterdam weet als geen
ander hoe het is als men te hard vaart. Hij heeft daarom een
aparte website gemaakt waarop woonboot bewoners een bord
kunnen bestellen. Voor meer informatie:
http://langzaamvaren.nl/
Links:
Regels voor snelvaren - Rijkswaterstaat
Binnenvaartpolitiereglement Geldend op 18-08-2013
|